Nyhetsarkiv

Bryggens Venners tur til Veneto i Italia 16. til 19. april 2015 – Tørrfisksporet 2

Bryggens Venners tur til Veneto i Italia 16. til 19. april 2015 –  Tørrfisksporet 2

48 glade Bryggevenner, med turlederne Connie Moberg, Ketil Natvik og Gerd- Marit Grinde, dro fra Flesland via Amsterdam til Venezia torsdag formiddag 16. april. Flyturen gikk raskt og behagelig, og vi var snart på vei i bussen til byen Montagnana i Veneto-distriktet, og vårt faste tilholdssted disse dagene, hotell Aldo Moro, 1,5 times kjøretur fra flyplassen.

Gamlebyen i Montagnana var omkranset av en majestetisk by/borgmur fra tidlig middelalder, en av europas best bevarte, og like ved torget lå det vakre ærverdige hotellet med egen patio og 1 stjerne i Michelin-guiden !

Middag om kvelden var da tilsvarende –  utsøkt fireretters med  utgangspunkt i råvarer fra distriktet rundt !

Bymuren i Montagnana

Fredag morgen etter ekte italiensk frokost, satte vi oss i bussen med kurs for byen Rovereto som lå i det nærliggende distriktet Trentino.

Ketil «forkortet» reisetiden vår med en spennende historieinnføring i Italias kompliserte geografiske- og politiske statsdannelse. Samtidig passerte vi «mil etter mil» med vinmarker.

I Rovereto ble vi møtt av lederen for Broderskapet for Tørrfisk , Andrea Vergari, som tidligere studerte til kjevekirurg i Bergen ! Broderskapet, « International Stockfish Society» er en dedikert tørrfiskelsker-klubb, og medlemmene gjorde stor stas på at vi kom på besøk!  Alle glade gutter og kledd i klubbens jakke (uniform)!

Andrea & co tok oss med på en spennende historisk-kulinarisk rundtur i gamlebyen med besøk i historiske kjellere og med ost og vinsmaking.  Rovereto var tidligere et handelsknutepunkt mellom innfartsveier fra øst/vest og nord, med et utall av vakre verneverdige bygg og kirker. Deretter lunch på Broderskapets  utsøkte faste restaurant hvor vi blant annet ble servert en berømt tørrfiskrett, Bacala a la Vicentina .

På restauranten ble tørrfiskskulpturen fremvist som bildet viser, lik «vår» egen på Bryggen. Til høyre Andrea, deretter kunstneren (for begge skulpturene) Alessandro, Ketil og Jannicke Hetland ved siden av ennå en Stockfish-broder.

Alessandro Pavone fortalte at de også hadde dannet et Telemark-skikjørings-lag som kjørte i Val di Fieme i fjellet like ved Rovereto. Og på skituppene hadde de utskårne tørrfiskhoder! Mer norsk enn nordmenn altså!

Etter lunch ble vi tatt med til en lokal gammel kirke som innvendig var fullstendig dekket av vakre malte bilder og dekorer. Broderskapet hadde «adoptert» kirken for å restaurere og vedlikeholde, og å bygge opp igjen den gamle utvendige urtehagen.

«Brødre»-kirken i Roverto

Grappadestilleriet Bertagnolli

Derfra dro vi alle videre i bussen til Grappa – destilleriet Bertagnolli, hvor sjefen selv tok imot oss og ga en givende innføring i tradisjon og produksjon av grappa i Italia. Det vanket smaksprøver og mange handlet med seg originalvarer hjem.

Bussen tok oss deretter til hotellet i Montagnana hvor ennå en utsøkt fireretters middag ventet!

Lørdagen var viet Venezia. En halvannen times sightseeingbusstur endte på fastlandssiden hvor taxibåten tok oss videre i frisk sjø til kanal Grande,  Marcusplassen og ventende guider. Dagen startet med flott vær og to timers guidet tur langs Marcusplassen og i Dogepalassets kapell.  Kapellet/kirken tok «pusten fra» de fleste av oss med sine fantastiske gullbelagte mosaikk – dekorasjoner/malerier på vegger og tak som beskrev Jesu liv- og historie i vid
forstand.

Dogepalassets kapell

Marcusplassen

«Utmattet» etter vandringen ble vi ledet gjennom pittoreske bakgater til Cafe Centrale i et av Venezias historiske kvartal, like før regnet begynte å dryppe. Her ble vi servert flere venezisk-originale retter (som for eksempel varm potetpure med kjøtt/urter som  forrett i høyt stettglass) og som ellers, mye og god vin.

Bryggevenner i gondol og regn, på Canal Grande ved Rialtobroen

Hvilende gondolier i Venezia

Etter lunch forsatte turen til gondolierne. Ekte bergensregn stoppet ingen (regncapene på plass) fra å ta gondolturen via småkanaler til kanal Grande og Rialto-broen. En sjelden flott opplevelse for de fleste. Hundrevis av universitetsungdommer feiret avslutning, og vi kom oss nesten bare med nød og neppe tilbake over Marcusplassen og ombord i taxibåten. Deretter busstur til hotellet.

Senere på kvelden arrangerte hotellet en spesiell festmiddagsmeny med hele fire tørrfiskretter! Baccala mantcato con cialda di polenta, Carpaccio di baccala, Tagliatelle al baccala og Baccala al vincentina, med alt tilbehør og viner som en Michelin-stjerne-restaurant kunne være bekjent av. Alt til sang og underholdning som tur-arrangør Gerd Marit hadde bestilt til oss !

Søndags morgen var der stort marked i Montagnana, og det lokale politiet marsjerte foran bussen og geleidet oss mellom markedsbodene ut av de trange bygatene!

På vei til flyplassen og hjemover passerte vi milevis med nydyrkede marker, hus med blomstrende blåregn, epleblomstring og snorrette vinrankejorder overalt på vei til vingården Ornella Molon, Vigna Traverso som det sto på vinglassene, i Ponte di Piave-vin distriktet.

Stedet var en vakker park og gården hadde et bredt spekter av ost i tillegg til vinproduksjonen. Vi fikk film- og foredrags – innføring i både stedets historie og vin/ osteproduksjon, ost-og vinsmaking og lunchretter samtidig. Mange av oss handlet i gårdsutsalget før turen gikk videre til flyplassen.

Connie, Ketil og Gerd Marit i Ornella Molon

Takk til turlederne, til alle deltagere som var med på å gjøre turen så flott, og takk til Bryggens Venner for nok et vellykket arrangement !